بروزرسانی سیستم عامل آیفون و …

نصب سیستم عامل مک کاپیتان

 

بروزرسانی سیستم عامل آیفون و …

دارندگان تلفن همراه اپل یا همان آیفون بخوبی می دانند که این کمپانی وقتی یک بروزرسانی را معرفی می نماید تا چه حد کاربران را تحت فشار قرار می دهد تا عمل بروزرسانی را انجام دهند! از دانلود خودکار نسخه جدید تا پیامهای پیاپی برای بروزرسانی از جمله راهکارهاییست که اپل برای راضی کردن کاربر به انجام بروزرسانی سیستم عامل آیفون بکار می گیرد.

از طرفی توسعه دهندگان نرم افزار برای آیفون نیز بخوبی می دانند که بروزرسانی سیستم عامل آیفون چه عواقبی را برایشان در پی خواهد داشت! در این هفته من تجربه ای بسیار ارزنده از بروزسانی گوشی آیفون (که در هوش افزار سناباد برای تست نرم افزار برروی آن استفاده می شود) کسب کردم! که در ادامه آورده می شود.

سلسله موی دوست، حلقه دام بلاست          هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست

پلان ۱: بروزرسانی سیستم عامل آیفون به i OS نسخه ۹٫۳

در حالیکه چند وقتی از نمایش پیاپی پیامهای درخواست بروزرسانی می گذشت (و البته که در خیلی از مواقع  انجام بروزرسانی با خطای تایید مواجه می شد) متوجه شدم که با دانلود خودکار بروزرسانی فضای گوشی کامل پر شده است. در نتیجه علاوه بر درخواستهای اپل اجبار از خالی کردن حافظه گوشی باعث شد که این اتفاق بالاخره بیافتد و iOS نسخه ۹٫۳ و سپس ۹٫۳٫۱ را نصب نمایم.

با نصب نسخه جدید همانطور که انتظار می رفت دو اتفاق افتاد:

  • نسخه فعلی xcode قابلیت نصب نرم افزار برروی آیفون نسخه ۹٫۳ را نداشت.
  • نرم افزارهای روی گوشی که در شرکت نوشته شده و برای تست و نمایش به مشتریان برروی گوشی نصب شده بودند، از حالت مجاز خارج شدند. در نتیجه دیگر اجرا نمی شدند.

معنی این دو یعنی اینکه شما مجبورید که xCode را بروزرسانی نمایید.

پلان ۲: بروزرسانی xCode به نسخه ۷٫۳

در حال حاضر نسخه ۷٫۳ جدیدترین نسخه محیط توسعه xCode می باشد. یکی از جذابیتهای نرم افزارها در مک این است که اگرچه از واژه بروزرسانی استفاده می شود اما عملا آنچه انجام می شود نصب دوباره نرم افزار می باشد! و این یعنی شما مجبورید برای این باصطلاح بروزرسانی حدود ۵ گیگ نرم افزار را دانلود کرده و آنرا نصب نمایید!

با توجه به اینکه تجربه خوبی از محیط app Store در مک نداشته و از طرفی سرعت دانلود با استفاده از ابزارهایی مانند IDM بسیار بیشتر می باشد، از آدرس مربوط به توسعه دهندگان نسخه آخر xCode را دانلود کردم.

پس از تکمیل دانلود و اجرای آن در دستگاه مک پیغامی ظاهر شد مبنی براینکه برای نصب این نسخه باید سیستم عامل دستگاه به نسخه ۱۰٫۱۱ بروزرسانی شود!!! بدین ترتیب این زنجیره بروزرسانی به سیستم عامل کشیده شد!

پلان ۳: بروزرسانی mac OS x به نسخه ۱۰٫۱۱

نسخه جدید سیستم عامل یا همان OS x با نام کاپیتان چندوقتی است که ارائه شده است و برای اینکه شما آخرین نسخه xCode را بتوانید نصب کنید باید سیستم عامل مک خود را به این نسخه ارتقا دهید.

پس از متوجه شدن این نکته کلیدی با خوشحالی سراغ نصب (یا همان بروزرسانی) سیستم عامل دستگاه رفتم. حجم فایل دانلودی حدود ۷ گیگ می باشد. برای دانلود این نسخه می توانید هم از app store بهره بگیرید و هم با استفاده از IDM آنرا از اینجا دانلود نمایید. (من حالت دوم را پیشنهاد می دهم اگرچه خودم از حالت اول استفاده کردم و آنرا از app Store دانلود کردم.)

سپس با صفحه نصب سیستم عامل جدید مواجه شدم. بعد از چند کلیک ساده به صفحه انتخاب درایوی که قصد داریم سیستم عامل برروی آن نصب شود مواجه شدم و روی درایو پیش فرض کلیک کردم اما باز هم اپل توانست با یک پیام کاملا غافلگیر کننده من را سورپرایز نماید! پیغامی با این شروع:

You cannot install Mac OS X on this volume…”

بدین ترتیب بود که فهمیدم هنوز این حلقه دام بلا به پایان نرسیده است! در واقع مشکل از این بود که اگرچه وضعیت پارتیشن دستگاه مک هیچوقت دستکاری نشده بود اما این نوع پارتیشن بندی برای نصب سیستم عامل مناسب نبوده و نیاز است تا به حالت GUID تغییر پیدا کند.

ادامه دارد…

(در ادامه درباره چگونگی انجام هریک از این مراحل و مشکلات پیش رو صحبت خواهیم کرد)

One thought on “بروزرسانی سیستم عامل آیفون و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *